04 مهر 1403
7

تاکید ایران، چین، برزیل، ترکیه و مجارستان بر حل مناقشه اوکراین از راه دیپلماسی، اصرار آمریکا و اتحادیه اروپا بر ادامه حمایت نظامی از کی‌یف، هشدار دبیرکل سازمان ملل درباره احتمال گسترش تنش‌ها بر سر اوکراین، از مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند. 

تحولات اوکراین| زلنسکی: بحران اوکراین با مذاکرات حل نمی‌شود
- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین شب گذشته در نشست شورای امنیت سازمان ملل، در اظهاراتی که با ادعاهای قبلی وی درباره لزوم گفتگو با روسیه، تناقض است، اعلام کرد که حل و فصل بحران اوکراین از طریق مذاکرات صلح‌آمیز امکان‌پذیر نیست. او گفت: «این بحران نمی‌تواند از طریق مذاکرات حل شود؛ اقدامات خاصی لازم است و روسیه فقط با اجبار به صلح تن در خواهد داد.»

علاوه بر این، زلنسکی بر لزوم استفاده از «فرمول صلح» خود تأکید کرد و کسانی را که به دنبال مذاکره با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، هستند، محکوم کرد.

این ادعا در حالی مطرح شده که رسانه‌ها گزارش دادند که غرب به تدریج متوجه اجتناب‌ناپذیری انجام مذاکرات برای حل مناقشه اوکراین شده است. روزنامه "لو موند" به نقل از منابع خبری خود گزارش داد که هنوز تا رسیدن به مذاکرات مشخص فاصله زیادی وجود دارد، اما بسیاری کم‌کم شروع به فکر کردن به آینده می‌کنند. این روزنامه به نقل از وزیر امور خارجه یکی از کشورهای اروپایی، که پیش‌تر موضع سختی در قبال روسیه داشت، نوشت: «مذاکرات صلح باید دیر یا زود شکل بگیرد، زیرا وضعیت در جبهه دشوار است و اوکراینی‌ها از جنگ دیگر خسته شده‌اند.»

روز گذشته زلنسکی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ABC نیز فاش کرد که در «طرح پیروزی» او صحبتی از مذاکرات با روسیه به میان نیامده است. او گفت: «صحبت بر سر مذاکرات با روسیه نیست، بلکه بر سر پلی به سمت راه حل دیپلماتیک برای حل و فصل بحران است.»

رئیس جمهور اوکراین توضیح داد که «پل» مورد اشاره او همان طرح پیروزی است که تقویت نیروهای مسلح این کشور را نیز در بر می‌گیرد.

ولودیمیر زلنسکی روز یکشنبه به آمریکا پرواز کرد و انتظار می‌رود در این سفر طرح خود برای حل و فصل بحران اوکراین را به جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، ارائه دهد. دیدار زلنسکی و بایدن برای روز پنجشنبه برنامه ریزی شده است.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به نهصد و چهل و پنجمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

******

بایدن در فکر موافقت با لغو ممنوعیت حملات اوکراین به روسیه 

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، در مذاکرات پیش‌رو با ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، امکان لغو ممنوعیت استفاده از سلاح‌های دوربرد علیه خاک روسیه را مورد بحث قرار خواهد داد.

کربی شب گذشته در جمع خبرنگاران گفت: «رئیس‌جمهور بایدن مشتاقانه منتظر دیدار با رئیس‌جمهور زلنسکی در این هفته است. مطمئنم که این موضوع مطرح خواهد شد، اما رئیس‌جمهور نظر خود را در مورد ممنوعیت استفاده از سلاح‌های آمریکایی، به‌ویژه سلاح‌های دوربرد، علیه اهدافی در روسیه تغییر نداده است.»

به گفته وی، مواضع بایدن در مورد ممنوعیت چنین حملاتی از سوی کی‌یف همچنان ثابت است. با این حال، رئیس‌جمهور آمریکا در این دیدار قصد دارد از ارائه کمک نظامی جدید به اوکراین خبر دهد.

آمریکا آماده ازسرگیری مذاکرات با روسیه درباره سلاح‌های استراتژیک است

هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید در این نشست خبری اعلام کرد که ایالات متحده آماده است مذاکرات روسیه-آمریکا در مورد توافقنامه جدید مربوط به سلاح‌های استراتژیک را از سر بگیرد. جان کربی گفت: «توافقنامه جدید سلاح‌های استراتژیک بسیار مهم است. این معاهده جهان را امن‌تر کرده و به همین دلیل ایالات متحده تمایل دارد که در آن باقی بماند.»

به گفته وی، آمریکا همچنان این توافقنامه دوجانبه را سندی حیاتی می‌داند، اما در عین حال تأکید کرد که قصد ندارد در مورد ازسرگیری آزمایش‌های هسته‌ای در آینده گمانه‌زنی کند.

پیشتر، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، اعلام کرده بود که مواضع مسکو در مورد آزمایش‌های هسته‌ای تغییری نکرده است و این آزمایش‌ها تنها در صورتی انجام می‌شوند که کشورهای غربی به این اقدام روی بیاورند.

بایدن به سوالی درباره آمادگی برای جنگ با روسیه پاسخ نداد

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، از پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد آمادگی کشورش برای احتمال جنگ با روسیه، در پی احتمال تأیید استفاده اوکراین از سلاح‌های دوربرد برای حملات به عمق خاک روسیه، خودداری کرد.

این سوال توسط خبرنگار «ریا نووستی» در مقر سازمان ملل در نیویورک، جایی که رئیس‌جمهور آمریکا برای سخنرانی در مجمع عمومی حضور داشت، مطرح شد. رئیس‌جمهور آمریکا بدون پاسخ به این سوال، به سمت سالن نشست به راه خود ادامه داد.

بایدن به اوکراین حمایت بی‌پایان از سوی آمریکا وعده داد

رئیس‌جمهور آمریکا روز گذشته در سخنرانی خود در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک اعلام کرد که واشنگتن از ادامه حمایت از کی‌یف دست نخواهد کشید و همچنین کشورهای غربی نیز نباید اوکراین را تنها بگذارند، در غیر این صورت این کشور از بین خواهد رفت. 

جو بایدن تأکید کرد که جهان با یک انتخاب جدید و پیچیده روبروست و به همین دلیل ایالات متحده نمی‌تواند از اوکراین روی‌گردان شود.

رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «جهان با انتخابی دیگر روبروست. آیا به حمایت از اوکراین ادامه خواهیم داد تا در این درگیری پیروز شود و آزادی خود را حفظ کند، یا از آن روی‌گردان خواهیم شد و اجازه خواهیم داد که تجاوز از سر گرفته شود و این کشور نابود شود؟»

بایدن افزود: «پاسخ فقط یک چیز است: اجازه دادن به این که کشورهای غربی از کمک به کی‌یف خسته شوند یا روی‌گردان شوند، قابل قبول نیست. ما نمی‌توانیم از اوکراین روی‌گردان شویم. ما از حمایت از اوکراین عقب نخواهیم نشست.»

کرملین: دیدار سران کشورهای عضو دائم شورای امنیت غیرواقع‌بینانه است

دیمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی رئیس‌جمهور روسیه شب گذشته در پاسخ به سوال خبرنگاری اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه همچنان برای ارتباط با سران کشورهای عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل آمادگی دارد، ولی به دلایل مشخص، چشم‌انداز چنین دیداری در حال حاضر غیرواقع‌بینانه است.

او گفت: «رئیس‌جمهور همچنان برای ارتباطات باز است، اما به دلایل مشخص، چشم‌انداز چنین دیداری در حال حاضر کاملاً غیرواقع‌بینانه است.»

دیدار آتی شولتز، بایدن، ماکرون و استارمر برای بحث درباره اوکراین

نشریه "اشپیگل" گزارش داده است که مقامات آلمان در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری دیداری بین اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا هستند. 

در این گزارش آمده است: «احتمالاً این دیدار در قالب موسوم به "نشست چهارگانه" به حمایت از اوکراین اختصاص خواهد داشت.» این دیدار ممکن است در زمان سفر بایدن به برلین برگزار شود.

این نشریه همچنین افزود که بایدن قصد دارد از پایگاه نظامی آمریکا در رامشتاین نیز بازدید کند.

بایدن قرار است در اوایل ماه اکتبر به آلمان سفر کند. کاخ سفید روز گذشته اعلام کرد که این اولین سفر رسمی وی به این کشور در دوران ریاست‌جمهوری‌اش خواهد بود.

گوترش درباره خطرات گسترش درگیری اوکراین هشدار داد

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در نشست شب گذشته شورای امنیت سازمان ملل درباره اوکراین که در چارچوب هفته عالی مجمع عمومی برگزار شد، هشدار داد که ادامه درگیری در اوکراین خطر تشدید و گسترش آن به فراتر از منطقه را افزایش می‌دهد و تنش‌ها و شکاف‌های جهانی را تشدید می‌کند.

او گفت: «هرچه این درگیری تراژیک طولانی‌تر شده و ادامه یابد، خطر تشدید و گسترش آن نیز بیشتر می‌شود.»

گوترش تأکید کرد که گسترش این درگیری تنها محدود به منطقه نخواهد بود و «تنش‌ها و شکاف‌های جهانی را در زمانی که جهان به‌شدت به همکاری‌های نزدیک‌تر و اقدامات جمعی نیاز دارد، تشدید خواهد کرد.»

دبیرکل سازمان ملل به توافق غلات و تبادلات اسرا بین روسیه و اوکراین اشاره کرد و گفت که این اقدامات نشان می‌دهد که با وجود اراده سیاسی، تلاش‌های دیپلماتیک حتی در تاریک‌ترین زمان‌ها نیز می‌تواند به نتایج موفقیت آمیزی منجر شود و باید ادامه پیدا کند.

رئیس‌جمهور ایران خواستار پایان درگیری در اوکراین شد

مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور ایران، در نشست شب گذشته شورای امنیت سازمان ملل درباره اوکراین خواستار پایان یافتن هرچه سریعتر درگیری نظامی بین روسیه و اوکراین شد. او گفت: «ما از تمامی ابتکارات صلح حمایت می‌کنیم و معتقدیم که گفتگو تنها راه حل این بحران است.»

پزشکیان همچنین در سخنرانی خود تأکید کرد که تحریم‌های یک‌جانبه غرب علیه ایران «جنایت علیه بشریت» هستند. او به‌ویژه به محرومیت از دسترسی به داروهای ضروری اشاره کرد که جان هزاران انسان بی‌گناه را به خطر می‌اندازد.

تأکید وزیر خارجه چین بر لزوم حل صلح‌آمیز بحران اوکراین

وانگ ایی، وزیر امور خارجه چین، در نشست شب گذشته شورای امنیت سازمان ملل تأکید کرد که بحران اوکراین باید از طریق صلح‌آمیز حل شود تا از گسترش منطقه درگیری‌ها و حملات به نیروگاه‌های هسته‌ای جلوگیری شود.

او در سخنرانی خود گفت: «هر روز که این بحران طولانی‌تر می‌شود، رنج بیشتری برای مردم، ویرانی بیشتری برای منطقه و بی‌ثباتی بیشتری برای جهان به همراه دارد. این وضعیت ناپایدار است و باید تغییر کند. همه طرف‌ها باید صادقانه متعهد به پیشبرد مذاکرات صلح باشند.»

وانگ ایی پیشنهاد داد که گسترش منطقه درگیری‌ها، تحریکات علیه اوکراین و روسیه، استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی، و حملات به نیروگاه‌های هسته‌ای، تأسیسات غیرنظامی و مردم بی‌گناه باید غیرقابل قبول باشد. او افزود که کشورهای بیشتری از جنوب جهانی در حمایت از راه‌حل صلح‌آمیز بحران اوکراین موضع‌گیری کرده‌اند و جامعه بین‌المللی باید از این فرصت استفاده کند.

او تأکید کرد: «ما باید هماهنگی لازم را برای پیشبرد مذاکرات صلح ایجاد کنیم.»

روزنامه "South China Morning Post" صبح امروز گزارش داد که چین و برزیل قصد دارند روز جمعه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک درباره احیای طرح حل و فصل بحران اوکراین بحث کنند.

بر اساس این گزارش، در این نشست حداقل 20 کشور از جمله آذربایجان، کلمبیا، مصر، کنیا، مکزیک، عربستان سعودی، تایلند، امارات متحده عربی و ویتنام حضور خواهند داشت.
تأکید شده است که ایالات متحده و کشورهای اتحادیه اروپا در این نشست شرکت نخواهند کرد و سطح برگزاری نشست نیز هنوز مشخص نشده است.

ولادیمیر زلنسکی در اواسط سپتامبر در مصاحبه‌ای با طرح برزیل و چین برای حل بحران اوکراین مخالفت کرده و آن را «مخرب» نامیده بود. او ادعا کرد که این دو کشور ابتکار صلح خود را از قبل با مسکو هماهنگ کرده‌اند.

تاکید رئیس‌جمهور برزیل بر لزوم گفت‌وگوی مستقیم برای حل بحران اوکراین 

لوئیس ایناسیو لولا دا سیلوا، رئیس‌جمهور برزیل، معتقد است که برای حل و فصل بحران اوکراین ازسرگیری گفت‌وگوی مستقیم میان طرف‌های درگیر اهمیت حیاتی دارد. 

او روز سه‌شنبه در سخنرانی خود در مباحثات عمومی هفتاد و نهمین مجمع عمومی سازمان ملل در این باره گفت: «اکنون روشن شده که هیچ‌یک از طرف‌ها نمی‌تواند از طریق نظامی به اهداف خود برسد. استفاده از سلاح‌های ویرانگر بیشتر مرا به یاد تاریک‌ترین دوران‌های رویارویی بی‌ثمر در دوران جنگ سرد می‌اندازد.»

دا سیلوا تأکید کرد که ایجاد شرایط برای ازسرگیری گفت‌وگوی مستقیم میان طرف‌ها در حال حاضر بسیار مهم است. او همچنین اشاره کرد که این پیام در بسته توافقاتی که چین و برزیل پیشنهاد داده‌اند، وجود دارد و این طرح برای راه‌اندازی روند گفت‌وگو میان کشورها و توقف درگیری‌ها طراحی شده است.

پیشتر، در اواسط سپتامبر، رئیس‌جمهور برزیل اعلام کرده بود که اوکراین باید پیش از آغاز درگیری نظامی با این کشور برای حل بحران با روسیه همکاری می‌کرد. اکنون نیز رهبری این کشور موضع هیچ‌یک از طرف‌ها را نمی‌پذیرد و همچنان از آغاز هرچه سریع‌تر مذاکرات صلح حمایت خواهد کرد.

بورل: پیشنهاد ترامپ درباره اوکراین در صورت پیروزی او در انتخابات بررسی خواهد شد

جوزپ بورل، رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا، اعلام کرد که پیشنهادات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، تنها در صورتی در اتحادیه اروپا مورد بررسی قرار خواهد گرفت که او در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شود.

بورل در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت: «ترامپ در حال حاضر فقط یک نامزد است و پستی ندارد. من منتظر زمانی خواهم ماند که او در کاخ سفید باشد تا پیشنهاداتش را بررسی کنم.»

بورل افزود که در این مرحله نمی‌خواهد اظهارات ترامپ را ارزیابی کند یا درباره آن‌ها اظهار نظری کند.

پیش‌تر، ترامپ روز گذشته در سخنرانی خود در ایالت ایندیانا به تمایل رئیس‌جمهور اوکراین برای پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات اشاره کرد و گفت که در صورت پیروزی جمهوری‌خواهان، او ابتدا روسیه و اوکراین را به مذاکرات فرا خواهد خواند. او همچنین تأکید کرد که نمایندگان اتحادیه اروپا نیز باید در این مذاکرات شرکت کنند.

سییارتو: ارسال تسلیحات به حل بحران اوکراین کمکی نکرده است

پیتر سییارتو، وزیر امور خارجه مجارستان، در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره اوکراین به این واقعیت اشاره کرد که ارسال تسلیحات کمکی به پایان بحران اوکراین نکرده است. 

او گفت: «ارسال تسلیحات به هیچ‌وجه کمکی به نزدیک کردن این بحران به پایان نکرده است. افزایش تعداد تسلیحات در هر دو سوی جبهه تنها به افزایش تعداد قربانیان و طولانی‌تر شدن بحران منجر شده است.»

سییارتو همچنین تأکید کرد که مجارستان آماده است در تمامی ابتکارات بین‌المللی که امید به برقراری صلح در اوکراین را به همراه دارند، شرکت کند.

اکثریت اعضای سازمان ملل در مقایسه با اتحادیه اروپا طرفدار صلح در اوکراین هستند

وزیر خارجه و روابط اقتصادی خارجی مجارستان همچنین روز گذشته در اجلاس «آینده» سازمان ملل متحد در نیویورک، اعلام کرد که اکثریت کشورهای عضو سازمان ملل متحد خواستار حل صلح‌آمیز بحران اوکراین هستند، در حالی که کشورهای اتحادیه اروپا این موضع را ندارند.

پیتر سییارتو تأکید کرد: «بوداپست معتقد است که هیچ راه‌حلی برای این بحران در میدان جنگ وجود ندارد و باید از طریق مذاکرات حل شود.»

وی افزود: «این همان چیزی است که ما در این هفته در سازمان ملل به دنبال آن هستیم و ما بخشی از این اکثریت هستیم، بنابراین این اکثریت سازمان ملل هستند که طرفدار صلح‌اند، نه اتحادیه اروپا و نه جامعه فراآتلانتیک. اکثریت قریب به اتفاق کشورهای عضو سازمان ملل خواستار مذاکرات صلح و پایان هرچه سریع‌تر جنگ هستند و ما بخشی از این اکثریت جهانی هستیم.»

پیش‌تر، وزیر خارجه مجارستان یادآور شده بود که کشورهایی که خواستار صلح در اوکراین هستند، در اروپا تحت فشار قرار دارند.

اردوغان: وضعیت اوکراین با صلح فاصله زیادی دارد

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، روز سه‌شنبه در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام کرد که جهان همچنان فاصله زیادی تا پایان درگیری نظامی در اوکراین دارد. 

او یادآور شد که درگیری‌ها در اوکراین وارد سومین سال خود شده‌اند و هنوز تا برقراری صلح راه زیادی باقی مانده است.

اردوغان تأکید کرد: «هرچه رقابت تسلیحاتی شدت می‌گیرد، فضای دیپلماسی کاهش می‌یابد.»

وی پیش از این در جلسه‌ای در "تورک‌اوی" نیویورک گفت که «لابی‌های خاصی» نمی‌خواستند مذاکرات صلح اوکراین در استانبول در سال 2022 به نتیجه برسد.

اردوغان تأکید کرد که ترکیه همه تلاش‌های خود را برای «برقراری عدالت» و حل‌وفصل بحران اوکراین به کار بسته است و آنکارا در این روند نقش مهمی ایفا می‌کند.

رویترز: زلنسکی موفق به دیدار با ترامپ نشد

خبرگزاری رویترز گزارش داد که ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، هنوز نتوانسته است با دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، دیدار کند.
این خبرگزاری نوشت: «با اینکه ترامپ هفته گذشته گفته بود احتمالاً با زلنسکی دیدار خواهد کرد، اما این دیدار هنوز برنامه‌ریزی نشده است.»

به گزارش این خبرگزاری، رئیس‌جمهور اوکراین قصد دارد برنامه خود را به رئیس‌جمهور کنونی آمریکا، جو بایدن، و دو رقیب احتمالی او یعنی کامالا هریس و دونالد ترامپ در طول سفرش به آمریکا ارائه دهد. زلنسکی در جریان این سفر روز سه‌شنبه در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرد.

اشاره ترامپ به پیروزی‌های روسیه بر هیتلر و ناپلئون 

دونالد ترامپ، نامزد ریاست‌جمهوری حزب جمهوری‌خواه آمریکا، در تجمعی در میان طرفدارانش در ایالت جورجیا ابراز تاسف کرد که آمریکا در درگیری اوکراین «گیر افتاده است» و نباید انتظار شکست روسیه را داشته باشد، زیرا روس‌ها زمانی هیتلر و ناپلئون را شکست داده‌اند.

ترامپ گفت: «بایدن می‌گوید: "ما نمی‌رویم تا پیروز شویم". اگر آن‌ها پیروز شوند، چه اتفاقی می‌افتد؟ آن‌ها در حال جنگیدن هستند. روس‌ها هیتلر و ناپلئون را شکست داده و اکنون نیز با تمام توان می‌جنگند.»

ترامپ همچنین افزود که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، و کامالا هریس، نامزد حزب دموکرات، ایالات متحده را وارد درگیری اوکراین کرده‌اند و نمی‌توانند از آن خارج شوند. او همچنین تأکید کرد که در صورت پیروزی در انتخابات، مذاکرات را آغاز خواهد کرد و ایالات متحده «قطعاً» از این درگیری خارج خواهد شد.

پسر ترامپ انتقاد زلنسکی از پدرش را محکوم کرد

دونالد ترامپ جونیور، پسر نامزد ریاست‌جمهوری آمریکا، ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، را به دلیل انتقاد از پدرش محکوم کرد. او در شبکه‌های اجتماعی خود نوشت که زلنسکی پس از دریافت میلیاردها دلار از مالیات‌دهندگان آمریکایی حق انتقاد از پدرش را ندارد.

او نوشت: «یک رهبر خارجی که میلیاردها دلار از مالیات‌دهندگان آمریکایی دریافت کرده است، به کشور ما می‌آید و جسارت انتقاد از نامزد جمهوری‌خواه برای ریاست‌جمهوری را دارد؟ و این کار را بلافاصله پس از آن انجام می‌دهد که یک اوکراینی افراطی قصد کشتن پدرم را داشت؟ شرم‌آور است.»

پیش‌تر، زلنسکی در مصاحبه‌ای با "The New Yorker" گفته بود که اظهارات ترامپ درباره حل‌وفصل بحران اوکراین تنها وعده‌های انتخاباتی هستند و معاون احتمالی او فردی تندرو است.

گروسی: آژانس در سطوح مختلف با روسیه در ارتباط دائمی است

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA)، اعلام کرد که این سازمان در سطوح مختلف با دولت روسیه در تماس مداوم است. 

گروسی گفت: «ما در تماس دائمی با دولت روسیه در سطوح مختلف هستیم. سفرهای من بخشی از یک روند عادی است و چیز فوق‌العاده‌ای نیست. ما در هر مرحله اقدامات خود را بررسی کرده و مشخص می‌کنیم که چه کاری باید انجام شود. سفر آتی من ادامه گفت‌وگوهای ماست که اهمیت زیادی دارد.»

او همچنین همکاری با شرکت "روس‌اتم" را «بسیار حرفه‌ای» توصیف کرد. گروسی گفت: «این همکاری بسیار حرفه‌ای است. "روس‌اتم" یکی از شرکت‌های پیشرو در صنعت هسته‌ای جهان است. علاوه بر تحولات بین روسیه و اوکراین، ما یک دستور کار جهانی داریم که به کشورهایی مانند بنگلادش، مصر، ترکیه و تمامی نقاطی که "روس‌اتم" در آنجا حضور دارد، مربوط می‌شود.»

وی افزود که سال‌هاست با الکسی لیخاچف، رئیس "روس‌اتم"، همکاری دارد و در ارتباط مداوم هستند و همکاران خوبی هستند. گروسی همچنین تاکید کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آماده است تا در صورت وقوع هرگونه رویداد در نیروگاه هسته‌ای کورسک، واکنش نشان دهد، اما امیدوار است که از هرگونه حمله به این تأسیسات جلوگیری شود.

میلیون‌ها پناهنده اوکراینی در اروپا ممکن است بی‌خانمان شوند

روزنامه انگلیسی "گاردین" با استناد به نتایج یک تحقیق گزارش داد که میلیون‌ها پناهنده اوکراینی که در کشورهای اروپایی به سر می‌برند، ممکن است بی‌خانمان شوند. در این گزارش آمده است: «بسیاری از 6.2 میلیون پناهنده اوکراینی در سراسر اروپا در معرض خطر بی‌خانمانی قرار دارند.»

طبق این گزارش، اوکراینی‌ها در کشورهای اروپایی با موانع بوروکراتیکی مواجه می‌شوند که مانع از دریافت حمایت‌های تضمین‌شده توسط قوانین اتحادیه اروپا می‌شود.

به‌ویژه، این روزنامه‌ به تصمیم دولت مجارستان برای متوقف کردن کمک‌ها به پناهندگان اوکراینی در یافتن مسکن اشاره کرد. در بریتانیا نیز هزاران پناهنده در معرض خطر بی‌خانمان شدن قرار دارند، زیرا تعداد کمتری از صاحبان خانه‌ها تمایل به پذیرش آن‌ها دارند.

علاوه بر این، در لهستان پیشنهاد شده که مردان اوکراینی در سن خدمت نظامی از حق دریافت کمک‌های اتحادیه اروپا محروم شوند تا مجبور به بازگشت به کشورشان شوند.
کشورهای اروپایی از زمان آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین، پذیرش پناهندگان اوکراینی را آغاز کرده‌اند.

تحولات اوکراین| غرب حاضر است مردان اوکراینی‌ها را قربانی کند
تحولات اوکراین| هشدار درباره کاهش شدید جمعیت اوکراین
تحولات اوکراین|افزایش تمایل مردان اوکراینی برای فرار از کشور

انتهای پیام/

منبع:

https://hirna.ir